“Drikker du opp kaloriene dine”?

“Drikker du opp kaloriene dine”?

Regulering av inntak og forbruk av energi, er nøkkelen til balanse, og stabil kroppsvekt. Høres lett ut, men for de fleste av oss er det vanskelig. Veldig mange opplever å legge på seg, veier mer enn de trives med og skjønner heller ikke hvorfor kroppen reagerer som den gjør. De spiser jo ikke mye?

Hva om de drikker opp kaloriene, går det an?

Ja, det går veldig godt an. Om en ikke er bevisst inntaket av juice, melk, saft, brus og alle de deilige kaffe koppene  -fulle av melk, sukker og sirup – vil en kunne drikke opp store deler av ens “tilmålte” kalorimengde, for å holde vekten stabil. Drikker du for eksempel 2 glass juice, 1 glass melk, 1 kaffe latte og et glass saft i løpet av dagen,  har du drukket godt og vel 500 kcal..  Når det er sagt må man jo vite litt om kalorier, om man skal kunne regne seg frem til det.

Jeg skal derfor lære deg litt om det i dag.

Skjulte sukkerbomber

Mange starter dagen med et glass juice, og det er både sunt og godt. Men, den inneholder  sukker. Fruktsukkeret som finnes naturlig  i eplene/appelsinene -i juicen omdannes til sukker i kroppen , akkurat  som andre karbohydrater, men påvirker ikke blodsukkeret på samme måte som vanlig raffinert sukker. I frukt nektar  finnes store mengder tilsatt sukker. Det er raffinert sukker som tilføres nektaren  i tillegg…  Det høye sukkerinnholdet gjør da juice og nektar  til en like usunn drikk som brus, men juice er selvsagt å foretrekke fremfor brus, da den også inneholder mye vitaminer og mineraler.

Fem om dagen

Poenget mitt er altså ikke at en skal slutte å drikke juice, men ha et forhold til hva den inneholder av kalorier. En må gjerne bruke juicen som en av fem om dagen, og drikke 1 lite glass til frokost.

Dette er jo spesielt viktig om en skal passe vekten, men også i forhold til tannhelse – og da gjelder det jo alle.

Saft

Så har du saften, den som ungene og mange voksne drikker til middag spesielt, men også som tørstedrikk generelt. Nå er det veldig mange typer saft med 0 kalorier, såkalt lett-saft. De kan selvsagt drikkes. Men så har vi den gode gamle husholdningssaften eller blåbærsaften.

Blåbærsaft høres jo sunt ut…,men den er full av sukker!  Så mye sukker er det at jeg føler jeg må si ifra. I en flaske på 0, 7 L saft, er det 423,5 gram sukker… ,altså 605 gram sukker i 1 liter… Jeg måtte måle opp for virkelig å se galskapen med egne øyne. Nå skal det sies at saften skal blandes ut, og gir derfor flere liter saft, men det undergraver ikke, at når flasken er tom, har en fått i seg nesten ½ kg sukker!

Vann

Drikk vann til middag og lunsj, og når du er tørst. Vann kan for noen virke litt kjedelig, men prøv med litt jordbær, bringebær eller annen frukt. Det setter litt smak, og gjør vannet ,mer spennende om du ønsker det.

Skal du tenke  på kaloriene, ville jeg ikke drukket de opp. Jeg vil mye heller spise de..  Skal jeg først drikke de opp, ja så foretrekker jeg et glass vin i helgen, og ihvertfall ikke blåbær saft:-)

Kalorier

Kaffe Latte med lett melk 123 kcal (3 dl)

Kaffe Latte med helmelk 195 kcal (3 dl)

Kaffe Mocca 273 kcal ( 3 dl)

1 glass lett melk 82 kcal.

1 glass appelsin juice (2 dl ca.  90 kcal.

1 glass eple juice (2 dl) ca. 90 kcal.